När det kommer till marknadsföring har det alltid funnits många olika alternativ, en del av dem är specifikt metoder som förlitar sig på internet, här tittar vi lite närmare på dessa metoder och hur de fungerar.

3440517-web-marketing

Mejlinglistor

När man har tillgång till en hel del mejladresser har man ju alltid möjligheten att skicka ut information om nya produkter, tjänster och erbjudanden. Detta är en form av direktkontakt med konsumenterna och ger en även möjligheten att skräddarsy marknadsföringen beroende på vilket segment av konsumenter man vill fokusera på. På Bisnode.com kan man läsa vad man bör tänka på när man marknadsför till privatpersoner via mejl.

Affiliate marketing

Denna form av marknadsföring är till för att öka den trafik man får till sin sajt, detta görs genom att man får andra sajter att länka till sin genom från deras egna. Detta är en prestationsbaserad marknadsföring så man betalar endast för det när det ger resultat.

Social media

Det är mer eller mindre praxis nu att ett företag skaffar sig en sida på en eller flera social media sajter, Facebook har till och med egen information om hur man marknadsför på deras sajt. Från dessa sajter kan man sedan precis som med mejl få en direktkontakt med konsumenter. Social media har visat sig vara en bra metod att hålla kontakten med kunder men inte lika effektiv på att skapa nya.

Adwords

En viktig aspekt av att synas på nätet är ju att dyka upp i sökresultat i sökmotorer. Som tur är har Google en avsevärd andel av sökningarna här i Sverige, så kan man synas där kommer man kunna nå ut till väldigt många. Ett sätt att göra detta är att använda sig av Google AdWords.