Låt oss säga att du har en jättebra idé som du har kommit en bit på vägen med. Du har börjat omvandla den till verklighet och är redo att ta den till slutkund eller möjligtvis en investerare, men hur hittar du dem och de dig?

man kravlar sig igenom

Internetnärvaro

Det absolut första man bör göra är att se till att man finns på internet. Förr betydde det bara att man behövde skapa en hemsida, idag brukar det vara bra att även fixa ett twitterkonto och en Facebook-sida. På så sätt har du täckt de populäraste kanalerna, det finns dock självklart alltid mer att göra. Arbetet är dessutom aldrig över utan alla dessa kanaler kräver en mer eller mindre aktiv närvaro och marknadsföring.

Profilprodukter

Produkter och kontorsmaterial med personligt tryck är ett mycket bra sätt att marknadsföra sig, speciellt i samband med närvaro på till exempel mässor och andra publika sammankomster. Pennor med eget tryck är kanske det vanligaste alternativet här men det finns så många fler möjligheter. Det viktigaste är att produkten som du ger bort är något som tilltalar de potentiella kunderna och beskriver dig som företagare eller idéskapare.

T-shirts är även det ett mycket bra alternativ då det gör bäraren till en levande reklamtavla. Även detta bra på mässor där många företag tävlar om besökarnas uppmärksamhet.

PR

Pressmeddelanden men främst kanske personlig kontakt med journalister och andra personer inom pressen är verktyg som aldrig skall underskattas. Få marknadsföringsmöjligheter är lika givande och starka som en välskriven och positiv artikel om dig och din idé.  Ett bra första steg är att leta fram de tidningar och journalister som du tror kan vara intresserade av din idé. Kontakta sedan dessa direkt, undvik att skicka ut samma färdigskrivna mail till alla. Då är chansen inte lika stor att du lockar deras intresse.