Har du en fysisk butik vill du att folk ska komma och gå under hela dagarna. Men med dagens näthandeln kan det vara svårt att hitta potentiella kunder och locka in besökare i butiken. Vilka metoder kan du använda? 

Analysera nuvarande besökare

En av de mer kraftfulla sätten är att analysera dina kunders beteende just nu. Hur beter sig en kund när de kommer in i butiken? Hur många av alla besökare handlar, hur länge stannar de och vilka montrar är de mest intresserade av? Du kan samarbeta med företag som har bra analysverktyg och möjlighet att samla in mängder med data. Du kan få veta allt om dina kunder och se om det finns några ändringar du behöver göra.

De mest populära produkterna borde kanske stå i skyltfönstret och marknadsföra mer? Borde du kanske byta ut vissa produkter mot andra som säljer bättre. Upplägget i butiken kan också förändras för att få bättre flöde och locka kunderna att stanna längre.

Lokal närvaro

Ditt butiksnamn behöver ha en lokal närvaro. Det går inte bara att slå upp dörrarna och invänta drivor med kunder. Folket behöver få veta att du finns och vad du säljer. Annonsera i lokala gratistidningar som delas ut på stan, köp en annonser i dagstidningen inför invigningen och försök att få med så mycket information du kan. Kanske du kan locka dagstidningen att skriva en artikel om dig och din butik, det brukar fungera om du säljer något mer ovanligt eller har en intressant historia att dela med dig av.

Din öppettider

Ibland behöver du vara lite mer kreativ med öppettiderna. En vanlig detaljhandel brukar ha öppet mellan 10.00-18.00 på vardagarna och några timmar kortare under helgerna. Om du märker att du har flest kunder på helgen och få i början av veckan, kan du testa att förlänga öppettiderna på helgerna och istället ha stängt på måndagar och tisdagar. Du kan också styra om öppettiderna så du öppnar senare eller tidigare beroende på vad du säljer. Säljer du färg och tapeter kan du med fördel öppna redan klockan 07.00 och försöka locka in lokala byggföretag.