Din sida är företags sida mot kunderna, mot leverantörer, mot nyfikna och världen. Det är där som du kan nå ut internationellt och hitta kunder på platser du inte hade räknat med. Det ställer ganska stora krav på hur företagets sida ser ut och hur man hanterar den. 

shutterstock_309899414

En bra sida innehåller mycket information utan att dränka läsaren. Det gäller att hålla sig till det svenska ordet “lagom”. Mängden måste passa branschen och vad ni är ute efter. Texten ska gärna blandas och brytas upp med bilder och videos. Dessa måste vara relevanta till texten och ge mervärde, annars är det lika bra att bara hålla sig till text.

Ta en titt på den här sidan: här ser vi mycket text, bra bilder och videos som för fram budskapet ännu tydligare. Bilderna och videoklippen berättar snabbare, med bara ett ögonkast, vad vi kan förvänta oss av texten. Det går alltså snabbare att göra ett val om man ska läsa texten eller gå vidare till en annan.

Nästa steg är att ha en bra struktur på hemsidan. Detta medför användarvänlighet och bra uppsikt över hela sajten. En bra och tydligt uppdelad meny ska synas tydligt på första sidan. Har man webbshop eller en sida som kräver en stor sajt, är det ännu viktigare att strukturen blir lättförståelig och konsekvent. En shop som säljer hundartiklar måste skapa underkategorier, såsom denna, och inte bara lägga allting under en och samma sida. Genom uppdelning går det fortare att komma dit man vill.

Det är också bra om man bygger en hemsida som man vet att Google kommer att gilla. Användarvänlighet och bra text är bara två av sakerna som kan ge dig en plats högre upp i sökresultaten. Se också till att Google faktiskt kan hitta och indexera din sida, annars kommer du aldrig att synas där. Google är din väg att nå ut till de stora massorna på internet så försumma inte deras krav på din sajt.