Vilka sociala medier du använder beror på vad ditt företag ägnar sig åt och vilken publik du vill nå. Olika sociala medier har olika målgrupper. Facebook tenderar att användas av en äldre målgrupp medan Tictok når ut till yngre människor. Fundera därför på vem du vill nå och vilken plattform som passar bäst för den målgruppen. Glöm inte heller att det finns olika regler att förhålla sig till när du gör reklam i sociala medier.

Enhetlighet

När du jobbar med sociala medier vill du att dina följare får känslan av att det finns ett sammanhängande budskap. Kolla på ditt flöde och försök göra det enhetligt. Du kan till exempel använda ett färgtema där alla inlägg går i samma färgskala. Se också till att bestämma tonen för dina konton. Blanda inte humor och allvar slumpmässigt utan ha en klar tanke från början. Du kan hitta mer information online om hur du får hjälp med marknadsföring på sociala medier.

Håll dina sociala medier levande

Se till att hålla uppe aktiviteten på dina konton. Du behöver inte posta fem inlägg om dagen men försök göra det regelbundet med ett inlägg om dagen eller var tredje dag. Syns du inte finns du inte. Här kan du underlätta hanteringen genom att använda en schemaläggningstjänst som till exempel Later.